Algemene Voorwaarden SALON HAARWERK
Definities
- Salon Haarwerk, gevestigd te Susteren, onder KvK nr. 89684087
- Klant: degene/ bedrijf met wie een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: Salon Haarwerk en klant samen.
- Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens .
- Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
- Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
Prijzen
- Alle prijzen die hanteert zijn in euro’s, zijn exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
- Alle prijzen die gehanteerd worden voor diensten en producten, op website of anderszins kenbaar gemaakt, kunnen ten alle tijden gewijzigd worden.
- Partijen komen voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs overeen, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
- is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
- Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Salon Haarwerk tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
- Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
- Salon Haarwerk heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
- Voorafgaand aan de ingang daarvan zullen prijsaanpassingen worden medegedeeld aan de klant.
- De consument heeft het recht om de overeenkomst op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
Betalingen en betalingstermijn B2B
- Salon Haarwerk mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling van 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
- De klant dient restbetaling binnen 7 dagen na levering te hebben voldaan.
- Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
- Salon Haarwerk behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Betalingen en betalingstermijn consumenten
- Bestelde producten door consumenten worden direct afgerekend.
- De consument moet declaraties binnen de op factuur vermeldde betaaldatum betalen, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben gemaakt of op de factuur een andere betaaltermijn vermeld staat.
- Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de consument het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
- behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de producten.
Gevolgen niet tijdig betalen
- Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is gerechtigd de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan .
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Salon Haarwerk zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van op de klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan/ te betalen.
Recht van reclame
- Zodra de klant in verzuim is, is Salon Haarwerk gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
- roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
- Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Salon Haarwerk, tenzij partijen hierover andere afspraken maken.
- De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.
Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Retentierecht
- Salon Haarwerk kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien van Salon Haarwerk heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is.
- Salon Haarwerk is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Salon Haarwerk te verrekenen met een vordering.
Eigendomsvoorbehoud
- Salon Haarwerk blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van op grond van wat voor met gesloten overeenkomst dan ook, met inbegrip van vorderingen inzake het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd kan Salon Haarwerk zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
- Indien Salon Haarwerk een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst als ontbonden en heeft Salon Haarwerk het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats na aanbetaling van 50%, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de klant aangegeven adres.
- Indien de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Salon Haarwerk het recht om zijn verplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat de klant een verlate levering niet aan Salon Haarwerk kan tegenwerpen.
Levertijd
- De door Salon Haarwerk opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De levertijd vangt aan op het moment dat de klant het (elektronische) bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een (elektronische) bevestiging heeft gekregen van Salon Haarwerk.
- Overschrijding van de opgegeven levertijd geeft de klant geen recht op schadevergoeding en evenmin het recht om de overeenkomst te ontbinden, tenzij Salon Haarwerk niet binnen 14 dagen na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand kan leveren of partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Feitelijke levering
De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig kan plaatsvinden.
Transportkosten
Transportkosten zijn voor rekening van de klant, tenzij partijen hierover iets anders hebben afgesproken.
Verpakking en verzending
- Indien de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, alvorens het product in ontvangst te nemen, hiervan door de expediteur c.q. bezorger een aantekening op te laten maken. Bij gebreke kan Salon Haarwerk niet aansprakelijk worden gehouden voor eventuele schade.
- Indien de klant zelf voor transport van een product zorgdraagt, dient hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer te melden aan Salon Haarwerk, bij gebreke kan Salon Haarwerk niet aansprakelijk worden gehouden voor eventuele schade.
Verzekering
- De klant verplicht zich voor de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van die bij de klant aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De klant geeft op eerste verzoek van Salon Haarwerk de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Bewaring
- Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.
Garantie
- Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
- De garantie met betrekking tot producten is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
- De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.
- Schade aan het haar veroorzaakt door verkeerde verzorging, verkeerde bevestiging, gekleurd en/of ontkleurd valt niet onder deze garantie.
De garantie dekt evenmin gespleten haarpunten of vervilting aan de wortels, aangezien deze defecten duidelijk te wijten zijn aan gebrekkig/onjuist onderhoud. Wij raden aan om de installatie door een door Salon Haarwerk getrainde specialist te laten uitvoeren. Salon Haarwerk neemt geen verantwoordelijkheid voor correctheid van de bevestiging, dit ligt bij de klant zelf.
Ruilen
- Het ruilen van gekochte artikelen is alleen mogelijk indien aan de volgende voorwaarden is voldaan:
- ruilen vindt plaats binnen 7 dagen na aankoop tegen overlegging van de originele factuur.
- het product wordt teruggebracht/geretourneerd in de originele verpakking c.q. met de nog aangehechte originele (prijs)kaartjes.
- het product is nog niet gebruikt
- Afgeprijsde artikelen, op maat gemaakte artikelen of speciaal voor de klant aangepaste artikelen kunnen niet worden geruild.
Uitvoering van de overeenkomst
- Salon Haarwerk voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
- Salon Haarwerk heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
- De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Salon Haarwerk tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Salon Haarwerk tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
Informatieverstrekking door de klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan .
- De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Salon Haarwerk de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Salon Haarwerk redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
Intellectueel eigendom
- behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Salon Haarwerk (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Geheimhouding
- De klant houdt iedere informatie (in welke vorm dan ook) die hij van Salon Haarwerk ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Salon Haarwerk waarvan de klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Salon Haarwerk schade kan berokkenen.
- De klant neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat hij de in lid 1 en 2 genoemde informatie ook geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die al openbaar was voordat de klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de klant
- die door de klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Boetebeding
- Indien de andere partij het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of over intellectueel eigendom overtreedt, dan verbeurt hij voor elke overtreding ten behoeve van Salon Haarwerk een onmiddellijk opeisbare boete.
- is de andere partij een consument dan bedraagt deze boete € 1.000
- is de andere partij een rechtspersoon dan bedraagt deze boete € 5.000
- Daarnaast verbeurt de andere partij een bedrag van 5% van het in lid 1 genoemde bedrag voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- Voor het verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
- Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van Salon Haarwerk waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.
Vrijwaring
De klant vrijwaart Salon Haarwerk tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Salon Haarwerk geleverde producten en/of diensten.
Klachten
- De klant dient een door Salon Haarwerk geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, Salon Haarwerk op de hoogte te stellen.
- Consumenten dienen uiterlijk binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen Salon Haarwerk hiervan op de hoogte te stellen.
- De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Salon Haarwerk in staat is hierop adequaat te reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
- Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Salon Haarwerk gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Ingebrekestelling
- De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Salon Haarwerk.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Salon Haarwerk ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als Salon Haarwerk een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Salon Haarwerk verschuldigd zijn.
Aansprakelijkheid
- Salon Haarwerk is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant of consument lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Indien Salon Haarwerk aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
- Salon Haarwerk is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- Indien Salon Haarwerk aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
Vervaltermijn
Elk recht van de klant of consument op schadevergoeding van Salon Haarwerk vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
Recht op ontbinding
- De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Salon Haarwerk toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Salon Haarwerk niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Salon Haarwerk in verzuim is.
- Salon Haarwerk heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Salon Haarwerk kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Salon Haarwerk in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant, niet aan Salon Haarwerk kan worden toegerekend. Door toedoen van een overmachtssituatie, waardoor de nakoming van haar verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Salon Haarwerk kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook - doch niet uitsluitend - gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Salon Haarwerk er weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- Salon Haarwerk is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
Wijziging van de overeenkomst
- Indien na het afsluiten van de overeenkomst het voor de uitvoering ervan nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Voorgaand lid is niet van toepassing bij producten die zijn afgenomen in een fysieke winkel.
Wijziging algemene voorwaarden
- Salon Haarwerk is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen ten allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal Salon Haarwerk zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
- Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Overgang van rechten
- Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Salon Haarwerk.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Salon Haarwerk bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Salon Haarwerk is gevestigd / praktijk houdt / kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
- Laatste update op .